marjoleinenpim.reismee.nl

Tierra del Fuego - Ushuaia - Fin del Mundo!

Afgelopen woensdag zijn we aangekomen in Ushuaia, heel koud in vergelijking met BA! Ushuaia is de meest Zuidelijke stad in de wereld gelegen in Tierra del Fuego (oftewel Vuurland). De naam komt van de vele vuren die de inboorlingen op de eilanden stookten en die te zien waren vanaf de zee.

We hebben ons naar het touristen informatie centrum laten brengen om daar een lijst met accomondaties te vragen. Hier blijkt dat hostels en B&B`s ongeveer dezelfde tarieven hanteren dus wij hebben een relaxte kamer bij de famillie Tizon thuis weten te bemachtigen!

Het stadje zelf stelt eigenlijk niet zoveel voor het is een soort van wintersport dorpje met één hoofdstraat.

Omdat we dan toch hier zijn kunnen we het niet laten een beetje rond te shoppen voor een last minute Antartica trip... We komen een aantal aanbiedingen tegen waarvoor we tot de 10e van februari moeten wachten. Als we uiteindelijk hebben besloten daar niet op te gaan wachten en een bus ticket naar Chilli willen boeken, zien we bij het reisbureautje ook een aanbieding voor 3 februari.... Toch even informeren...

Er komt een heel enthousiast vrouwtje ons meer vertellen over de trip. We besluiten er nog een nachtje over te slapen, maar wanneer we aan het lunchen zijn hakken we de knoop door... we willen gaan! We gaan naar onze B&B en vullen alle benodigde formulieren in, dan worden we gebeld met de vraag of we binnen een kwartier op het reisbureau kunnen zijn. Daar aangekomen zit nog een Nederlands stelletje, die ook heel graag mee willen. Het blijkt dat dit de aller-aller laatste hut is op deze boot.... We moeten dus nu meteen zeggen of we het doen of niet! Bij Marjolein slaat de twijfel weer toe, boten zijn niet echt haar ding en voor de reis naar Antartica moet je door de beruchte Drake Passage waar golven 10 meter hoog kunnen worden.... Uiteindelijk besluit Marjolein dat angsten er zijn om te overwinnen, dus boeken we het laatste hutje op het expeditieschip de m/v Polarstar!!!!!!!!!!!

Van 3 t/m 14 februari zullen wij de Antartica & Polar circle reis gaan maken. We zullen de magische 66°33`S gaan passeren oftewel de Pool circle. < ww.polarstarexpeditions.com>

Dit betekend ook wachten tot de 3e...

Tussentijdszijn wenaar het Tierra del Fuego National Park geweest. We zijn het park in gegaan met Tren del Fin Mundo. Het spoor waar dit treintje nog steeds op rijdt, is aangelegd door gevangen. De gevangenen werden na aanleg van het spoor elke dag met het treintje het bos in vervoerd om daar bomen te kappen die als brandhout dienden voor de hele stad.

Het ritje duurt ongeveer een uurtje met een stop bij een waterval en het bomenkerkhof. Wanneer we bij het eindstation zijn gaan we onze eerste hike tocht maken. We volgen een hike pad door de prachtige ongerepte bossen. We komen uit bij de baai van Isla Redonda erg mooi! Maar de lucht begint nu wel erg te betrekken daarom volgen we de verharde weg terug naar de bewoonde wereld.

Verder vullen we onze dagen met shoppen voor een skibroek (of nou ja Pim heeft de eerste gekocht die hij goed vond zitten en Marjolein heeft er een paar uurtjes langer over gedaan om vervolgens een broek te kopen in de eerste winkel ;-)) en een beetje hangen, lezen, eten en drinken.

Waarschijnlijk is dit onze laatste blog voor de Antartica trip, we zijn pas weer op Valentijnsdag in de bewoonde wereld!

Heel veel liefs,

Pim & Marjolein.

Uruguay - Colonia del Sacramento

Vorige week dinsdag zijn wij per Buquebus (de veerboot van en naar Uruguay) naar Colonia del Sacramento gevaren. Colonia is in 1680 gesticht door Portugese kolonisten en was een belangrijk smokkelcentrum voor Britse goederen.

Wanneer we van de Buquebus afstappen, blijkt van de toemalige levendigheid niets meer over...door de mooie straatjes lopen wat toeristen, maar verder is het stil.

Eenmaal aangekomen in het oude centrum komen we langs leuke pleintjes en dito terrasjes met live gitaarmuziek. We besluiten onze zoveelste Lomo sandwich naar binnen te werken en een fruitshake (voor de broodnodige mitavientjes). Nu verwachten jullie een heel verhaal, maar geheel in stijl met de sfeer van het stadje waren we te lui om naast wat te slenteren echt iets te ondernemen......precies wat we nodig hadden.

Om zeven uur s'avonds vertrok de Buquebus weer richting BA. Pim heeft heerlijk liggen slapen en Marjolein werd een bietje zeeziek....

Terug in BA werden de backpack's weer volgepropt en werd de wekker om vijf uur scherp gesteld. Op naar Tierra del Fuego - Ushuaia - Fin del Mundo!

Buenos Aires ..... So far so Gringo (número dos)

Lieve Allemaal,

Ons bezoek aan BA loopt op zijn einde, dit betekend dat wij jullie inmiddels iets meer over het leven in de stad hier kunnen vertellen.

In januari is het zomer in Argentinie, om aan de hitte in de stad te ontsnappen gaan veel locals naar de Tigre Delta (rivier inclusief vertakkingen) voor wat verkoeling. Met in het achterhoofd: Do as the locals do, zo ook wij.

Met wat mensen van het hotel gaan we richting de haven. Waar al het eten en drinken wordt ingeladen in een boot. Dan gaan we de bruine rivier op, als we op ´open´ water zijn gaat het gas er flink op....even heerlijk uitwaaien!

We varen langs de vertakkingen van de rivier alwaar zich een heel dorpje bestaande uit op palen gebouwde huisjes heeft gevestigd (Het deed pim een beetje denken aan Tour of Duty, of de Bridge over the river Kwai). Ook wij mogen gebruik maken van een dergelijk huisje, waar wij vanavond zullen gaan BBQ-en. Als al het eten in de koelkast ligt gaan we weer de rivier op, tijd om te zwemmen! Als we rond een uurtje of half 8 weer terug komen bij het huisje gaat de fik in de BBQ. De hoeveelheid vlees is genoeg voor een heel weeshuis!! (George Foreman eat your hart out!).

Als het wat begint af te koelen is het tijd om alles weer op te ruimen en op weg naar de haven te gaan. Ja in het donker dus, gewapend met een zaklamp voorop de boot komen we de smalle vertakkingen van de rivier door. Als we weer op het brede gedeelte zijn gaat het gas er weer op best een beetje spannend zo in het donker!!

De volgende dag is het echt backpack tijd... we checken uit ons hotel en gaan naar een hostel aan de andere kant van de stad. Het ritje met de taxi ernaar toe is al meteen een avontuur, wat een malloten die chauffeurs. Deze blijft toeteren inhalen aan alle kanten, met z´n vieren naast elkaar op een tweebaans weg.... geen probleeem....maar dan.... Crash.....

In Nederland zou dit uren oponthoud betekenen....in BA schelden ze elkaar uit voor Hijo de Puta, schudden elkaar dan de hand...en na drie minuten ben je weer onderweg.

Ons hostel is echt een jeugdherberg volgepakt met naar bierstinkende Braziliaanse low lifes.....buiten het naar bier stinken passen we er niet echt tussen.

Het hostel is gelegen in het Micro Centro van BA (zesbaanswegen, veel mensen en ministeries)....Naast het hostel kan ook de buurt ons niet echt bekoren.

Het enige lichtpuntje van de dag was, dat we wonderbaarlijk genoeg precies op het juiste moment bij Plaza del Mayo aankwamen, alwaar de Dwaze Moeders wekelijks op donderdag om half vier hun protest rondje maken om te protesteren tegen het feit dat tijdens het oude regime hun zoons zonder parachute uit vliegtuigen werden gemikt .

Na een nacht zonder al teveel rust (Brazilians know how to party...unfortunately), gaan we de volgende dag naar een ander 'barrio'. San Telmo blijkt erg relaxed te zijn. Met al zijn gallarietjes (spel je dat zo?), antiek winkeltjes en pitoresque pleintjes is het een oase vergeleken met het Micro Centro. Het bevalt ons zo goed dat we besluiten om in deze buurt een hostel te zoeken. Zo gedacht zo gedaan...en de volgende dag zitten we in San Telmo.

In San Telmo zijn wij op zoek gegaan naar Casa Minima (het smalste huisje van BA). Het huisje is met recht Minima....want wij kunnen het onmogelijk vinden.....nu weten we hoe Gargamel zich moest voelen op zoek naar Smurfendorp.....ergens hier ver vandaan waar paddestoelen huisjes staan...daar woont een volkje vrij en blij....ik dwaal af.

Verder zijn wij vorige week begonnen met Spaanse les (de eerste zeven uur zitten erop!) Marjolein heeft in het Spaans (WHOEHOE!) groenten (las verduras) en (Y) biefstuk (Biftec de Lomo) besteld op de markt!....Pim mocht het klaarmaken op een gaar tweepits gasstelletje in het hostel.

Ook zijn we naar La Boca geweest. La Boca is de buurt van de gekleurde huisjes, Tango en Boca Juniors (Marjolein denkt nog steeds dat ze de Boca Boys heten....). Voor iedereen met het voetbal IQ van Marjolein....Boca Juniors is één van de grootste voetbalclubs uit Zuid-Amerika, waar o.a. Diego Armando Maradona (AKA....de hand van god!) zijn doorbraak beleefde.

Onze laatste dag in BA hebben we doorgebracht op de begraafplaats van Recoleta....dat leek ons gewoon gezellig..........verder lag daar ook toevallig Evita Peron begraven...dat pak je dan ook maar even mee.....gewoon omdat het kan.

Morgen gaan we per boot naar Uruguay (Colonia) woensdag vliegen we naar Ushuaia....op naar de penguins!

Un beso grande

Pim Y Mar

Buenos Aires .....So far so Gringo

Lieve Iedereen,

Na een slopende reis van 26 uur zijn wij afgelopen maandag op plaats van eerste bestemming aangekomen.

We mochten aanvangen met een vlucht van Amsterdam naar Washington. Het vliegtuig zat nog niet voor een derde vol, wat betekende dat zowel Marjolein als ik languit konden liggen (erg relaxed op een vlucht van 8,5 uur.)

Op Washingtonaangekomen mochten 7 uur wachten op onze verbinding naar Buenos Aires....Genoeg tijd om de Obama mokken, T-Shirts, petjes, pennen,mouse pads, mutsen en theelepels te aanschouwen.

Na eenkleine aanvaring met een grond steward (lang verhaal),konden wij het vliegtuig in richting Buenos Aires.

Eenmaal in het vliegtuig bleken onze stoelen gesitueerd temidden van een kinderspeelplaats....Not amused wisten wij een steward (dit keer met een diploma om de lucht in te mogen) te overtuigen van het feit dat wij toch echt een upgrade verdienden. (beenruimte is erg fijn op een vlucht van 10,5 uur.)

Eenmaal aangekomen ging alles vliegensvlug...*haha marjolein* . Douane stelde niets voor....(we hadden een tank mee Argentinie in kunnen nemen zonder dat we er op aangesproken werden.)

Op het vliegveld entijdens de autoritnaar ons bed and breakfast bleek eigenlijk al dat er vrijwel niemandEngels spreekt....Inmiddels is het voor ons dag3 in BA en voelen weons behoorlijk gehandicaptin de kommunicatsjie.....(deze Gringo´s snel op cursus dan maar).

Ondanks het niet kunnen communiceren met 99% van de mensen hier, is BA een superrelaxte stad. Het leven gaat hier letterlijk 24 uur per dag door (diner is served, but not before 11 pm.)

Zo direct gaan we een stukje varen met wat mensen uit ons hotelletje....erg fijn want het is bloedheet hier....

Hasta la Vista and we´ll be back :-)

Before you go.....

Verzekering, internet, televisie, energie leverancier, vaccinatie, huurcontract, inventarislijst, tandarts, werk, malariapil......ik hallucineer.

Het komt enigszins tegenstrijdig op mij over dat er zoveel dingen geregeld moeten worden, om voor een relatief korte periode een ongereguleerd leven te mogen leiden.

Vooral de goedbedoelde vraag: 'En....alles al geregeld voor de reis?' maakt mij zenuwachtig. Hoezo geregeld? We hebben vrijwel niets aan planning gedaan...

Mensen die nooit voor een langere periode op reis zijn geweest (wij dus) denken van alles nodig te hebben.....volgens mensen met reiservaring hebben we niets nodig, maar moeten we vooral niet vergeten restaurantje x en watervalletje y te bezoeken.

Op de eerste pagina in mijn reisdagboek heb ik inmiddels opgeschreven dat ik tijdens de reis niet moet vergeten om te vergeten.

Welkom op ons Reislog!

Hallo en welkomopons reislog!

Dé plaats om op de hoogte te blijven vanonze avonturen en ervaringen tijdensdeze reis. Vanaf nu zul je hier dan ook regelmatig nieuwe verhalen en foto's vinden, en via de kaart weet je altijd precies waarwijons bevinden en waarwijzijn geweest! Meer informatie overons en de reis diewij gaan maken vind je in het profiel.

Wil je automatisch een mailtje ontvangen wanneer er een nieuw verhaal of een nieuwe fotoserie op deze site staat? Meld je dan aan vooronze mailinglijst door je e-mail adres achter te laten in de rechter kolom.

Wijzien je graag terug opons reislog envinden het leuk als jeaf en toe eens een berichtje achter laat!

Leuk dat je metons meereist!